Debata Jaworzno 11.01.2023 r.

Realizację naszego projektu „Szkoła bez ocen” w roku 2023 rozpoczęliśmy debatą na Śląsku, która odbyła się w przyjaznym dla naszych pomysłów i rozwiązań Jaworznie, którego Prezydent Paweł Silbert objął ją honorowym Patronatem. Gościnne progi udostępnił Młodzieżowy Dom Kultury im. Jaworzniaków w Jaworznie, którego sala wypełniła się zainteresowanymi dyskusją o ocenianiu.

Rozwijając myśl wyrażoną w naszym haśle „Weź mnie doceń, a nie oceń” dr Marek Kaczmarzyk prof.UŚ pokazał zebranym w pasjonującym wykładzie Neurobiologia różnic pomiędzy ocenianiem a docenianiem , że docenianie powoduje znacznie lepsze efekty w uczeniu się niż ocenianie.

Następnie Jarosław Durszewicz nawiązał do zapisów prawa oświatowego, wskazując na rolę oceniania bieżącego w procesie uczenia się. Zwrócił on uwagę na konieczność przestrzegania prawa oświatowego i faktyczną realizację celów oceniania w nim zapisanych. Kolejnym punktem programu, sprawdzonym i powielanym w czasie kolejnych debat było przedstawienie dobrej praktyki.

Dyrektor Anna Wojkowska opowiedziała o drodze swojej szkoły w kierunku pracy bez stopni. O pracy szkół w norweskim Bergen mówiła Justyna Durszewicz. Przerwa była okazją do robienia zdjęć na ściance projektu oraz dyskusji o ocenianiu oczywiście i wymiany doświadczeń. Zgodnie z naszym schematem, po przerwie zaprosiliśmy ekspertów do panelu dyskusyjnego, aby wspólnie zastanowić się nad tym Czego więcej, czego mniej…. W panelu zasiedli:  Bożena Bucka -Dyrektor Regionalnego Ośrodka Metodyczno-Edukacyjnego METIS w Katowicach, Anna Wojkowska- dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 17 w Jaworznie, Magdalena Kreczko – dyrektorka Centrum Usług Wspólnych w Wojkowicach, Iwona Nowak – nauczycielka VII Liceum Ogólnokształcącego w Katowicach oraz Bartłomiej Bodziechowski – rodzic dziecka, które w niedalekiej przyszłości pójdzie do szkoły.

Dyskusja była bardzo żywa i emocjonująca. Jej uczestnicy podkreślali konieczność budowania relacji, dawania poczucia sprawczości i tworzenia przestrzeni do dyskusji i rozmowy w procesie uczenia się. Podkreślono konieczność zmiany sposobu organizowania lekcji tak, aby były one bardziej aktywne dla uczniów. Zwrócono uwagę na anachroniczność oceny zachowania i niemożność obiektywnego jej mierzenia. Podkreślono konieczność zmiany systemu egzaminów zewnętrznych w obecnym kształcie. Wagę dyskusji o ocenianiu i konieczność unowocześniania edukacji podkreślił Paweł Silbert zamykając debatę.

Galeria