Konferencja ogólnopolska
Zwinne Przedszkole – jak zarządzać, wychowywać i uczyć w świecie zmian
3 lipca 2026
Zapraszamy na pierwszą zwinną konferencję dedykowaną specjalnie dla dyrektorów, organów prowadzących, nauczycieli i specjalistów pracujących w przedszkolu. Od kilku lat wspieramy szkoły i przedszkola w nowoczesnej organizacji pracy i widzimy, że nasze zwinne rozwiązania przynoszą efekty. Dlaczego o tym mówimy? Bo jesteśmy w tym ekspertami!
Stworzyliśmy i wprowadziliśmy autorski, zwinny model organizacji pracy, który sprawdził się u innych i może sprawdzić się u Ciebie. Czas podzielić się tym podczas konferencji– zatem poznaj zwinne rozwiązania – bo dzieci potrzebują jutra już dziś. To konferencja, która jako jedyna łączy zarządzanie, wychowanie i dydaktykę bo widzimy przedszkole jako całość i jako całość chcemy je Wam pokazać.
CZY TA KONFERENCJA JEST DLA CIEBIE?
z całą pewnością TAK, jeśli:

Chcesz zrozumieć współczesne dziecko i jego potrzeby. Interesuje Cię, jakie działania edukacyjne i wychowawcze naprawdę odpowiadają na wyzwania dzisiejszych czasów, co mówi o uczeniu się dzieci najnowsza nauka i jak przełożyć tę wiedzę na codzienną praktykę w sali przedszkolnej.

Szukasz skutecznych sposobów na zorganizowanie pracy przedszkola. Zastanawiasz się, jak zarządzać placówką, aby była bardziej efektywna, jak zgodnie z prawem ograniczyć biurokrację i dokumentację, jak przygotować siebie i zespół do nowej podstawy programowej oraz jak sprostać wyzwaniom stojącym przed współczesnym nauczycielem.

Chcesz budować silne i nowoczesne przedszkole. Potrzebujesz sprawdzonych rozwiązań, jak dbać o wizerunek dzieci i placówki w mediach, jak reagować na kryzys demograficzny i utrzymać stabilne funkcjonowanie przedszkola oraz jak tworzyć miejsce, które będzie bezpieczne, atrakcyjne i przyjazne dla dzieci, rodziców i nauczycieli.
CZEGO SIĘ NAUCZYSZ?
- Poznasz 3 proste sposoby na ograniczenie dokumentacji i odzyskanie czasu dla siebie i dzieci.
- Doświadczysz 5 sprawdzonych praktyk wychowawczych, które odpowiadają na potrzeby dzisiejszych dzieci.
- Dowiesz się jak działa neurodydaktyka w praktyce – jak uczyć zgodnie z tym, co wiemy o mózgu dziecka.
- Zweryfikujesz wiedzę na temat efektywnej organizacji procesu uczenia się – co wykorzystasz do kreatywnego planowania i działań z dziećmi.
- Zyskasz nowoczesne podejście do zarządzania przedszkolem – mniej stresu, więcej efektywności.
- Dowiesz się jak skutecznie przygotować się do realizacji nowej podstawy programowej – krok po kroku, bez chaosu.
- Poznasz rozwiązania budowanie dobrego wizerunku w mediach – jak promować placówkę i chronić dzieci.
- Poszukasz odpowiedzi na kryzys demograficzny – strategie, które zapewnią stabilne funkcjonowanie.
PLAN KONFERENCJI
24 października 2025 | Poznań
9.30 - 9.45
„Przedszkole przyszłości zaczyna się dziś” – między tradycją a innowacją – w którą stronę powinno podążać przedszkole?
Otwarcie konferencji z przedstawicielem kuratorium oświaty w Poznaniu
9.45 - 10.30
„Dokumentacyjny Detox” – Zwinny model zarządzania przedszkolem – jak odbiurokratyzować pracę przedszkoli i skupić się na działaniu.
Justyna Durszewicz i Jarek Durszewicz – Instytut Zwinnej Edukacji
10.30 - 11.30
„Neurodydaktyka małego człowieka” – mózg przedszkolaka – plac budowy i wyzwanie dla nauczycieli.
dr Marek Kaczmarzyk prof. Uniwersytetu Śląskiego
11.30 - 12.30
„Jak zrozumieć dziecko i uniknąć chaosu w grupie? Rozwiązania pozytywnej dyscypliny”.
Monika Sobkowiak – Pani Monia
12.30 - 13.00
Przerwa na lunch.
13.00 - 13.30
Gość specjalny.
13.30 - 14.15
„Sekret skutecznego uczenia się dzieci – organizacja, która ma sens i realizuje nową podstawę programową”.
Jarek Durszewicz i Justyna Durszewicz – Instytut Zwinnej Edukacji
14.15 - 15.00
„Budowanie kultury pracy przedszkola w oparciu o ochronę wizerunku”.
Aleksandra Rodzewicz
15.00 - 15.45
Debata – Jakiego przedszkola potrzebujemy DZIŚ?
Formuła long table (goście specjalni)
15.45
Zakończenie konferencji.
POZNAJ NASZYCH PRELEGENTÓW I ICH WYKŁADY
Justyna Durszewicz
Jestem trenerką, nauczycielką, coachem i pasjonatką zwinnej edukacji. Na co dzień pracuję w zespole Instytutu Zwinnej Edukacji i zasiadam w zarządzie Fundacji Szkoła bez ocen. Zwinność i wprowadzanie zmian w edukacji to moja droga – od kilku lat adaptuję metodyki biznesowe, takie jak scrum, do świata szkoły i przedszkola.
Stworzyłam autorską koncepcję „Scrum w szkole”, którą rozwijam wraz z zespołem, szkoląc dyrektorów w Akademii Zwinnego Dyrektora. W pracy z najmłodszymi dziećmi wprowadzam innowacje, m.in. „Scrum for kids”, pokazując, że zwinność wspiera nie tylko dorosłych, ale i przedszkolaki.
Uwielbiam pracę zespołową – zarówno z nauczycielami i dyrektorami, jak i z dziećmi. Czerpiąc inspiracje z różnych systemów edukacji, wprowadzam rozwiązania metodyczne i organizacyjne, które naprawdę działają. Z doświadczenia wiem, że szkoła i przedszkole mogą być miejscem twórczej współpracy, odpowiedzialności i radości z uczenia się.
Spotkasz mnie w przestrzeni szkoleń, projektów edukacyjnych i w social mediach na profilu Zwinna Edukacja, gdzie razem z zespołem dzielimy się wiedzą i inspiracjami.
Jarek Durszewicz
Jestem prezesem Fundacji Szkoła bez ocen i współtwórcą Instytutu Zwinnej Edukacji. Ekspert zarządzania i prawa oświatowego, trener, doradca zawodowy, nauczyciel akademicki i wieloletni dyrektor szkół. W ramach obowiązującego prawa oświatowego pokazuję, jak przełamywać schematy w zarządzaniu, ocenianiu, egzaminowaniu i organizacji procesu uczenia się.
Pasjonuje mnie wprowadzanie zmian w edukacji – szczególnie tych, które oddają uczniom odpowiedzialność za ich własny rozwój. Lubię wyzwania i wierzę, że szkoła i przedszkole mogą stać się miejscem nowoczesnym, elastycznym i naprawdę przyjaznym dla dzieci i nauczycieli.
Wykład:
„Dokumentacyjny Detox” - Zwinny model zarządzania przedszkolem - jak odbiurokratyzować pracę przedszkoli i skupić się na działaniu. - Justyna i Jarosław Durszewicz
Problemy:
Jak uniknąć przeciążenie dokumentacją – gdy biurokracja pochłania czas, energię i odbiera radość z pracy.
Jak zachować równowagę – w planowaniu i dokumentowaniu/ trudności w pogodzeniu wymagań prawa z realnymi potrzebami dzieci i nauczycieli.
Jak reagować na spadek motywacji zespołu – papierologia zamiast dydaktyki prowadzi do zniechęcenia i wypalenia.
Rozwiązania:
Poznasz trzy proste strategie ograniczania dokumentacji, dzięki którym zyskasz więcej czasu na realne działania i pracę z zespołem.
Odkryjesz zwinny model zarządzania przedszkolem, który pozwoli skupić się na celach i skutecznych rozwiązaniach, zamiast na papierach.
Otrzymasz konkretne narzędzia organizacyjne, które usprawnią codzienną pracę nauczycieli i poprawią współpracę całego zespołu.
Dowiesz się, jak jasno określać cele i komunikować je rodzicom, aby widzieli przejrzystość pracy przedszkola i sukcesy swoich dzieci.
Odzyskasz radość z pracy i poczucie sensu, bo biurokracja przestanie dominować nad dydaktyką i wychowaniem.
Wykład:
„Sekret skutecznego uczenia się dzieci – organizacja, która ma sens i realizuje nową podstawę programową” - Justyna i Jarosław Durszewicz
Problemy:
-
Jak wyznaczać cele i wspierać dzieci w ich osiąganiu? / Zajęcia często prowadzone są „dla samej aktywności”, bez jasnego sensu i informacji zwrotnej.
-
Które elementy naprawdę decydują o skutecznym uczeniu się? / Nauczyciele nie zawsze wiedzą, jakie elementy mają wpływ na skuteczne uczenie się i jaka jest ich rola w procesie uczenia
-
Jak dać dzieciom przestrzeń i autonomię w uczeniu się? / Brak swobody wyboru i nieprzemyślana organizacja przestrzeni hamują samodzielność i zaangażowanie.
Rozwiązania:
-
Nauczą się formułować jasne cele i dawać dzieciom wartościową informację zwrotną, dzięki czemu zajęcia będą naprawdę rozwijać, a nie tylko wypełniać czas.
-
Odkryją, jak wykorzystać przestrzeń i autonomię dziecka, aby wzmacniać jego zaangażowanie, samodzielność i realne uczenie się.
-
Poznają elementy skutecznego procesu uczenia się (motywacja, emocje, powtarzalność, doświadczenie), co pozwoli prowadzić zajęcia bardziej efektywnie i z sensem.
dr Marek Kaczmarzyk prof. Uniwersytetu Śląskiego
Jestem doktorem nauk biologicznych, nauczycielem, wykładowcą i profesorem Uniwersytetu Śląskiego. Biolog, neurodydaktyk i memetyk, a także popularyzator nauki, który od lat z pasją pokazuje, jak odkrycia biologii i neurodydaktyki można wykorzystać w edukacji. Propaguję dydaktykę ewolucyjną – dziedzinę badającą wpływ mechanizmów ewolucyjnych na proces uczenia się i jego praktyczne zastosowanie w pracy z dziećmi i młodzieżą.
Jestem również autorem książek, w tym publikacji „Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi”, w której pokazuję, jak tworzyć środowisko edukacyjne wspierające naturalny rozwój dziecka.
Wykład:
„Neurodydaktyka małego człowieka” - mózg przedszkolaka - plac budowy i wyzwanie dla nauczycieli” - dr Marek Kaczmarzyk
Problemy:
-
Jak wykorzystać wiedzę o mózgu dziecka w praktyce? / Nauczyciele nie wiedzą, jak przełożyć neurobiologię na codzienną pracę.
-
Jak tworzyć środowisko wspierające rozwój, a nie przeciążające dziecko? / Przedszkole dostarcza za dużo bodźców zamiast sprzyjać uczeniu się.
-
Jak minimalizować stres i chaos w otoczeniu dziecka? / Nadmiar bodźców i brak dorosłego wsparcia hamują rozwój mózgu.
-
Czy mamy świadomość, że każde doświadczenie kształtuje mózg? / Zwykła codzienność w przedszkolu może budować albo osłabiać potencjał dziecka.
Rozwiązania:
Dowiesz się, jak w prosty sposób przełożyć wiedzę o mózgu dziecka na codzienną praktykę w sali przedszkolnej.
Poznasz metody tworzenia środowiska edukacyjnego, które wspiera rozwój, zamiast przeciążać dziecko bodźcami.
Odkryjesz, jak emocje i relacje stają się fundamentem skutecznego uczenia się i budowania potencjału dziecka.
Monika Sobkowiak
Jestem edukatorką, dyplomowaną nauczycielką przedszkola, neurologopedką i autorką, przyjaciółką dzieci, rodziców i nauczycieli przedszkola. Serce, umysł i pióro oddałam edukacji. Tworzę kursy i materiały dla nauczycieli przedszkola oraz rodziców przedszkolaków wspierające holistyczny rozwój dziecka. Jestem autorką ogólnopolskich projektów edukacyjnych stawiających na rozwój kreatywności i podążanie za potrzebami dziecka. Usłyszysz mnie na konferencjach, w podcastach, w social mediach, a spotkasz we Wrocławiu.
Wykład:
„Jak zrozumieć dziecko i uniknąć chaosu w grupie? Rozwiązania pozytywnej dyscypliny” - Monika Sobkowiak
Problemy:
Jak mówić, by dzieci chciały z nami współpracować / Dzieci nie słuchają
Jak dopasować aktywności i formy zajęć, by zainteresować przedszkolaka? / Dzieci nie potrafią się skupić na zajęciach
Jak zrozumieć małego człowieka? / Dzieci nie mają szacunku do nauczyciela
Rozwiązania:
Poznasz skuteczne sposoby komunikacji, dzięki którym dzieci będą chciały współpracować i lepiej słuchać nauczyciela.
Zrozumiesz potrzeby i emocje przedszkolaka, co pomoże budować wzajemny szacunek i dobre relacje w grupie.
Otrzymasz praktyczne narzędzia pozytywnej dyscypliny, które pozwolą dopasować zajęcia do możliwości dzieci i utrzymać porządek bez chaosu.
Aleksandra Rodzewicz
Jestem logopedką, tyflopedagożką, surdopedagożką i nauczycielką dyplomowaną. Od zawsze blisko mi do dzieci, rodziców i nauczycieli, bo właśnie z nimi współtworzę przestrzeń edukacji. Przez wiele lat kierowałam Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Węgorzewie, a dziś wspieram kadrę oświatową jako trenerka, ekspertka i edukatorka.
Prowadzę szkolenia i wykłady, współpracuję przy projektach rozwijających edukację włączającą, wspieram dyrektorów i nauczycieli w budowaniu jakości pracy przedszkoli i szkół. Jestem ekspertką główną ds. szkoleń w Instytucie Badań Edukacyjnych, wykładam na studiach podyplomowych z higieny cyfrowej, a także dzielę się wiedzą i doświadczeniem w mediach jako #Facetka_z_Poradni.
Moje serce i energia są w edukacji – tej, która naprawdę odpowiada na potrzeby dziecka.
Wykład:
„Budowanie kultury pracy przedszkola w oparciu o ochronę wizerunku” - Aleksandra Rodzewicz
Problemy:
Jak budować spójną kulturę ochrony wizerunku w przedszkolu? / Zasady często istnieją tylko „na papierze”, a codzienne praktyki są niespójne i zależne od indywidualnych decyzji nauczycieli.
Jak chronić dzieci przed nieświadomym naruszeniem prywatności? / Publikowanie zdjęć czy filmów może narażać dzieci i rodziny, a oczekiwania rodziców bywają rozbieżne.
Jak skutecznie komunikować się z rodzicami w sprawie wizerunku dzieci? / Brak jasnych zasad i dialogu prowadzi do nieporozumień, obaw i konfliktów.
Jak atrakcyjnie przedstawiać działania przedszkola bez wykorzystywania wizerunku dzieci? / – Placówki często nie wiedzą, jak promować swoje osiągnięcia i komunikować sukcesy, nie naruszając prywatności podopiecznych.
Rozwiązania:
-
Poznasz sposoby budowania spójnej kultury ochrony wizerunku w codziennej pracy, dzięki czemu zasady nie pozostaną „na papierze”, ale staną się częścią wartości i praktyki przedszkola.
-
Dowiesz się, jak świadomie chronić dzieci przed ryzykiem naruszenia prywatności, unikając sytuacji konfliktowych i wykluczających, a jednocześnie dbając o potrzeby rodziców.
-
Otrzymasz narzędzia do skutecznej komunikacji i współpracy z rodzicami, co pozwoli budować zaufanie, przejrzystość i poczucie wspólnej odpowiedzialności za bezpieczeństwo dzieci.
-
Poznasz sprawdzone sposoby promowania działań przedszkola bez wykorzystywania wizerunku dzieci, dzięki którym pokażesz sukcesy placówki w sposób atrakcyjny, bezpieczny i zgodny z prawem.
WSPÓŁORGANIZATOR KONFERENCJI W POZNANIU
Współorganizatorem konferencji „Zwinne przedszkole”, która odbędzie się 24 października 2025 roku w Poznaniu, jest prof. UAM dr hab. Renata Michalak, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Studiów Edukacyjnych, Zakład Podstaw Wychowania i Opieki.
PATRONAT
Polskie Stowarzyszenie Dalton
Polskie Stowarzyszenie Montessori
CENA
480 zł
Cena zawiera:
Koszt udziału w konferencji – 480 zł
Jeśli potrzebujesz zanocować dzień wcześniej, na życzenie uczestnika konferencji koszt noclegów może być doliczony do faktury za udział w konferencji.
Prosimy o kontakt z Jarosławem Durszewiczem tel. 728 865 802 lub jarekdinstytut@gmail.com
W sprawach organizacyjnych kontaktuj się z Justyną Durszewicz tel 509 228 509 lub justynachinstytut@gmail.com
Miejsce konferencji w poznaniu:
Zakład Podstaw Wychowania Uniwersytet Adama Mickiewicza, Szamarzewskiego 89 (bud. D) Poznań
Jeśli chcesz zapisać się na konferencję w tym samym gronie ekspertów i rozliczyć koszt w tym roku szkolnym zgłoś się już dzisiaj i zarezerwuj miejsce:
24 października 2025 Poznań
3 luty 2026 Gorzów Wielkopolski
12 maja 2026 Wrocław
KIM JESTEŚMY
Jesteśmy grupą nauczycieli, dyrektorów na wszystkich etapach edukacji, a jednocześnie trenerów, którzy postanowili zrobić coś ważnego dla edukacji. Mamy odwagę mówić prosto o tym co nie działa i posiadamy kompetencje do wspomagania we wprowadzaniu efektywnych rozwiązań w szkołach i przedszkolach.
Działamy w ramach Fundacji Szkoła bez ocen i naszym celem jest inspirowanie do głębokich zmian w obszarze edukacji. Przez ostatnie lata działalności staramy się pokazać nowe podejście, które zastąpi tradycyjny system oceniania i zarządzania w szkołach i przedszkolach. Podejście które skupia się na nowoczesnej organizacji procesu uczenia i osiągania przez dzieci i uczniów celów.
Posiadamy szerokie doświadczenie w prowadzeniu ogólnopolskich projektów, szkoleń, wizyt studyjnych, które mają na celu zmianę sposobu uczenia w przedszkolach i szkołach, zarządzania szkołami oraz pracy zespołowej nauczycieli. Jesteśmy również ekspertami w pracy z dziećmi, uczniami bez stosowania tradycyjnych ocen oraz podręczników.
Wierzymy, że przedszkole powinno być miejscem, gdzie każde dziecko ma możliwość doświadczania świata i osiągania celów w przedszkolu w swoim tempie.
Odwiedzamy szkoły i przedszkola za granicą, aby obserwować efektywne rozwiązania i proponować implementowanie najlepszych działań. Dzięki tym wszystkim rozwiązaniom chcemy zapewnić dzieciom najwyższy poziom nauczania i przygotować ich do skutecznego funkcjonowania w dzisiejszym świecie.