Debata Łódź 17.11.2022 r.

Dzisiejsza debata w Łodzi to ósma z kolei, czyli połowa z szesnastu w realizacji naszego projektu „Szkoła bez ocen”, którego celem jest wywołanie ogólnospołecznej dyskusji o ocenianiu w szkole. A dyskusja odbyła się w auli Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, który był partnerem naszej debaty, za co dziękujemy dziekanowi dr hab. Tomaszowi Czapli, prof. UŁ i dr Oldze Drynia, za opiekę nad debatą. Dzisiejsza dyskusja była bardzo ciekawa, merytoryczna, opierająca się o wyniki badań oraz o doświadczenia nauczycieli i uczniów.

 Szczególnie istotne z naszej perspektywy było to, co zaprezentowali uczniowie z I Liceum w Zduńskiej Woli, którzy od kilku lat uczą się matematyki bez stopni i robią to z radością, osiągając wyniki lepsze od przeciętnych. Osiągają to dzięki pracy Anny Szulc, nauczycielki matematyki w tym liceum. Cieszymy się, że Ania jest również nauczycielem akademickim, który przygotowuje przyszłych nauczycieli do pracy w szkole. Burzliwa dyskusja toczyła się również w panelu eksperckim, gdzie pojawiały się głosy za stosowaniem stopni oraz przeciwko nim.

Tutaj prof. Jacek Pyżalski wsadzał „kij w mrowisko” wzbudzając emocje i rozgrzewając dyskusje. Pojawiły się również głosy uczennic liceum, dotyczące stosunku nauczycieli do uczniów i potrzebie wzajemnego szacunku oraz organizowania procesu uczenia, który będzie odpowiadał potrzebom i zainteresowaniom uczniów.

Jesteśmy bardzo wdzięczni dyrektorce XXI Liceum Ogólnokształcącego w Łodzi Sylwii Blomberg, która zabrała głos w dyskusji oraz pokazała młodzieży ze swojego liceum perspektywę publicznej wymiany poglądów i rozmowy na trudne tematy. Dziękujemy pani Teresie Dąbrowskiej wicedyrektorce Centrum Edukacji Nauczycieli i Szkolenia Praktycznego w Łodzi – współorganizatora debaty za puentowanie pojawiających się wątków w dyskusji i merytoryczne podpowiedzi. Dziękujemy Adamowi Cyrańskiemu za ciekawy głos w dyskusji, pokazanie procesu uczenia się, który może być ciekawy i angażujący dzieci.

Dziękujemy Ani Sowińskiej za ciekawy głos w dyskusji oraz przypominanie wartości, które powinny być fundamentem edukacji, czyli samodzielność, odpowiedzialność, współpraca i refleksja. Ważny w debacie był głos wizytatora Jarosława Owsiańskiego, który podkreślał konieczność sprawiedliwej oceny, która nie krzywdzi.