Debata Lublin 19.04.2023 r.

Lubelska Wojewódzka Debata o Ocenianiu odbyła się w przyjaznej przestrzeni Centrum Spotkań Kultur, które było współorganizatorem przedsięwzięcia. Debatę przeprowadziliśmy pod  patronatem Lubelskiego Kuratora Oświaty oraz Prezydenta Miasta Lublin. Debatę otworzył Mirosław Wójcik – Lubelski Wicekurator Oświaty wraz z Jej organizatorami

W pełnym emocji wykładzie wprowadzającym dr Paweł Fortuna z Katedry Psychologii Eksperymentalnej w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim mówił o mechanizmach motywacji i uczenia się, podkreślając wagę informacji zwrotnej w tym procesie. Podkreślał, że fundamentalne znaczenie ma tutaj nadawanie znaczenia tego, czego się uczymy.

Po przedstawieniu zapisów prawa oświatowego, którego treść bywa jeszcze dla wielu odkryciem przedstawione zostały przykłady dobrych praktyk z województwa lubelskiego – Elżbieta Polak – Szkoła Podstawowa nr 4 w Łęcznej, która powiedziała o swoich doświadczeniach w pracy bez stopni i podręczników. Podkreślała efektywność takiego działania i widoczne efekty w rozwijaniu kompetencji dzieci.

Dorota Dryl z Lubelskiej Szkoły Realnej pokazała swoje doświadczenia w pracy z informacją zwrotną, która buduje motywację i pozwala na efektywne uczenie języka polskiego. Dodatkową inspiracją dla uczestników było przedstawienie przez Justynę Durszewicz doświadczeń norweskich w pracy bez stopni, na bazie wizyty studyjnej w szkołach w Bergen.

Po przerwie, która była okazją do wymiany doświadczeń, zdjęć na ściance projektu i rozmów o ocenianiu, na scenie zasiedli zaproszeni do dyskusji eksperci: Mirosław Wójcik Lubelski Wicekurator Oświaty, Aleksandra Sępoch – Dyrektor wydziału w Kuratorium Oświaty, Anna Radlińska – Jasińska – rodzic, Małgorzata Gałus – UM LUBLIN, rodzic, Tomasz Szabłowski – dyrektor XXX LO w Lublinie, Alicja Kosmala – uczennica, Elżbieta Polak – nauczycielka. Uczestnicy podkreślili konieczność przestrzegania prawa oświatowego, wicekurator zachęcał do działania i odejścia od schematów i przyzwyczajeń.

Podkreślano potrzebę aktywnych lekcji, włączania uczniów i uczennic w proces uczenia. Mówiono o konieczności zmiany sposobu prowadzenia lekcji na bardziej aktywizujący uczniów i odejściu od stopni, które hamują uczenie się. Dziękujemy wszystkim, którzy zaangażowali się w organizację i przeprowadzenie lubelskiej debaty.

Galeria