07.04.2023 r.
WOJEWÓDZKA DEBATA O OCENIANIU W OLSZTYNIE
Wczorajsza Wojewódzka Debata o Ocenianiu w Olsztynie zainaugurowała społeczna dyskusje o ocenianiu,
bedącej celem naszego projektu “Szkoła bez ocen”, realizowanego w ramach program Aktywni Obywatele.
Dyskusję zainicjowali Danuta Sterna – Centrum Edukacji Obywatelskiej, dr Kamila Bialik – wizytator Kuratorium Oświaty w Olsztynie, Patrycja Maciejewska – uczennica V LO w Olsztynie, Elżbieta Sabal – rodzic 2 uczniów, Jolanta Rodzewicz – pedagog w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Węgorzewie oraz Marek Wasik – dyrektor szkoły podstawowej nr 34 w Olsztynie.


Odpowiadali oni na 5 pytań:

1. Czego możemy zrobić więcej, aby ocenianie w szkole pomagało uczniowi w procesie uczenia się?
2. Czego możemy zrobić mniej, aby ocenianie w szkole pomagało uczniowi w procesie uczenia się?
3. Co możemy zrobić inaczej, aby ocenianie w szkole pomagało uczniowi w procesie uczenia się?
4. Co możemy przestać robić, aby ocenianie w szkole pomagało uczniowi w procesie uczenia się?
5. Co możemy zacząć robić, aby ocenianie w szkole pomagało uczniowi w procesie uczenia się?
Eksperci oraz uczestnicy dyskusji mówili w zasadzie jednym głosem wskazując, że w szkole potrzeba więcej zaufania do uczniów, że są w stanie się nauczyć, że są odpowiedzialni, że chcą się uczyć. Potrzeba też lepszych relacji budujących zaufanie, wrażliwość na drugą osobę i jej potrzeby oraz indywidualne możliwości. Wspomniane relacje pozwolą na udzielanie informacji zwrotnej, prowadzącej uczniów przez proces uczenia się. W szkole możemy też podjąć więcej działań, które spowodują, że dzieci będą szczęśliwe. To wyzwanie trudne, ale możliwe.

Eksperci podkreślali, że w szkole konieczne jest ograniczenie ilości form mierzenia poziomu wiedzy, które w zasadzie utrudniają proces uczenia się. Organizacja mierzenia nie jest organizacją procesu uczenia, co jest podstawowym zadaniem szkoły i nauczycieli. Sprawdziany powodują, że dzieci uczą się dla oceny i po to, aby zaliczyć. Inaczej musimy organizować proces uczenia się uczniów, korzystając z dorobku nauk psychologicznych i neurobiologii. Trzeba przestawić ławki, zorganizować przestrzeń do uczenia się tak, aby umożliwić pracę w zespołach i wzajemne uczenie się. Lekcja powinna być przestrzenią do rozwiązywania problemów, mierzenia się z wyzwaniami, poszukiwaniem rozwiązań i tworzeniem.


Możemy przestać pokazywać w mediach utrwalony obraz szkoły - trzy rzędy ławek i nauczyciela przy tablicy. To obraz szkoły sprzed 200 lat. Zacznijmy pokazywać dzieci działające w zespole, wspólnie rozwiązujący problemy i razem uczące się.

Ewa Nosowicz przypomniała zapisy prawa oświatowego, zwracając uwagę na cele oceniania wewnątrzszkolnego, którymi są między innymi pomoc uczniowi w rozwoju i wskazywanie, co zrobił dobrze, co musi poprawić i w jakim kierunku może się rozwijać. Przywołała również historyczne definicje oceniania autorstwa W.Okonia, które dawno straciły swoją aktualność, a nie wszyscy zauważyli, że tak się stało.



Pierwsza Wojewódzka Debata o Ocenianiu, którą przeprowadziliśmy w Olsztynie za nami. Nie byłoby jej, gdyby nie relacje i przyjaciele, z którymi udało się zrealizować to przedsięwzięcie planowane od pół roku.
PODZIĘKOWANIA
Dziękujemy Warmińsko-Mazurskiemu Kuratorowi Oświaty za docenienie wagi problemu poddanego dyskusji i objęcie debaty honorowym patronatem. Szczególnie dziękujemy Ewie Nosowicz za profesjonalizm, uśmiech i czas, który poświęciła na przygotowanie debaty, rozmowy i dopinanie szczegółów oraz zaangażowanie Klubu Aktywnego Dyrektora przy WMODN do uczestnictwa w debacie.
Dziękujemy dyrekcji Warmińsko – Mazurskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie za pomoc i wsparcie w organizacji debaty. Jesteśmy wdzięczni władzom Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie za możliwość przeprowadzenia debaty w sprzyjającej i godnej przestrzeni Centrum Ekspozycyjnego Stara Kotłownia. Składamy podziękowania wszystkim ekspertom za inspirujące wypowiedzi i uczestnikom spotkania za aktywny udział.
Cieszymy się i jesteśmy wdzięczni przedstawicielom mediów, którzy aktywnie włączyli się w rozpoczęcie społecznej dyskusji o ocenianiu, publikując obszerne informacje na temat debaty. Dziękujemy! Dzięki Wam mamy moc, wiedząc, że podjęte przez nas działanie jest potrzebne.