07.04.2023 r.

WOJEWÓDZKA DEBATA O OCENIANIU W OLSZTYNIE

Wczorajsza Wojewódzka Debata o Ocenianiu w Olsztynie zainaugurowała społeczna dyskusje o ocenianiu,
bedącej celem naszego projektu “Szkoła bez ocen”, realizowanego w ramach program Aktywni Obywatele.

Dyskusję zainicjowali Danuta Sterna – Centrum Edukacji Obywatelskiej, dr Kamila Bialik – wizytator Kuratorium Oświaty w Olsztynie, Patrycja Maciejewska – uczennica V LO w Olsztynie, Elżbieta Sabal – rodzic 2 uczniów, Jolanta Rodzewicz – pedagog w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Węgorzewie oraz Marek Wasik – dyrektor szkoły podstawowej nr 34 w Olsztynie.

Odpowiadali oni na 5 pytań:

1. Czego możemy zrobić więcej, aby ocenianie w szkole pomagało uczniowi w procesie uczenia się?
2. Czego możemy zrobić mniej, aby ocenianie w szkole pomagało uczniowi w procesie uczenia się?
3. Co możemy zrobić inaczej, aby ocenianie w szkole pomagało uczniowi w procesie uczenia się?
4. Co możemy przestać robić, aby ocenianie w szkole pomagało uczniowi w procesie uczenia się?
5. Co możemy zacząć robić, aby ocenianie w szkole pomagało uczniowi w procesie uczenia się?

Eksperci oraz uczestnicy dyskusji mówili w zasadzie jednym głosem wskazując, że w szkole potrzeba więcej zaufania do uczniów, że są w stanie się nauczyć, że są odpowiedzialni, że chcą się uczyć. Potrzeba też lepszych relacji budujących zaufanie, wrażliwość na drugą osobę i jej potrzeby oraz indywidualne możliwości. Wspomniane relacje pozwolą na udzielanie informacji zwrotnej, prowadzącej uczniów przez proces uczenia się. W szkole możemy też podjąć więcej działań, które spowodują, że dzieci będą szczęśliwe. To wyzwanie trudne, ale możliwe.

Eksperci podkreślali, że w szkole konieczne jest ograniczenie ilości form mierzenia poziomu wiedzy, które w zasadzie utrudniają proces uczenia się. Organizacja mierzenia nie jest organizacją procesu uczenia, co jest podstawowym zadaniem szkoły i  nauczycieli. Sprawdziany powodują, że dzieci uczą się dla oceny i po to, aby zaliczyć. Inaczej musimy organizować proces uczenia się uczniów, korzystając z dorobku nauk psychologicznych i neurobiologii. Trzeba przestawić ławki, zorganizować przestrzeń do uczenia się tak, aby umożliwić pracę w zespołach i wzajemne uczenie się. Lekcja powinna być przestrzenią do rozwiązywania problemów, mierzenia się z wyzwaniami, poszukiwaniem rozwiązań i tworzeniem.

Możemy przestać pokazywać w mediach utrwalony obraz szkoły - trzy rzędy ławek i nauczyciela przy tablicy. To obraz szkoły sprzed 200 lat. Zacznijmy pokazywać dzieci działające w zespole, wspólnie rozwiązujący problemy i razem uczące się.

To pierwszy, mocny głos w dyskusji o ocenianiu i organizowaniu uczenia się w szkole w ramach naszego projektu. Zapraszamy Was do odpowiedzi na powyższe pytania i do dyskusji. Razem zmienimy polską szkołę!
Dr Paweł Fortuna w wykładzie “Moralna funkcja oceny” – inicjującym Wojewódzką Debatę o Ocenianiu w Olsztynie poruszył serca i umysły słuchaczy. Opierając się na wynikach badań pokazał zależności pomiędzy ocenianiem szkolnym, a postawami i wynikającymi z nich zachowaniami w przyszłym życiu. Wykazał, że hierarchizowanie uczniów oceną cyfrową nie jest najlepszym rozwiązaniem.

Ewa Nosowicz przypomniała zapisy prawa oświatowego, zwracając uwagę na cele oceniania wewnątrzszkolnego, którymi są między innymi pomoc uczniowi w rozwoju i wskazywanie, co zrobił dobrze, co musi poprawić i w jakim kierunku może się rozwijać. Przywołała również historyczne definicje oceniania autorstwa W.Okonia, które dawno straciły swoją aktualność, a nie wszyscy zauważyli, że tak się stało.

Uczestnicy debaty z uwagą wysłuchali i obejrzeli, przedstawione przez Justynę Cholewińską informacje na temat norweskiego systemu edukacji, w którym dzieci, nauczyciele i rodzice są szczęśliwi. Szczęśliwi, bo uczą się bez stopni, a w szkołach i  kontaktach z rodzicami najważniejsze są relacje.
Relacje i pracę zespołową oraz wspólne działanie uczniów aby osiągnąć cel widać było w prezentacji dobrej praktyki, realizowanej przez Jolantę Maciejewską w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Klebarku Wielkim. W tej szkole dzieci zmierzają się z wyzwaniami, które służą całej społeczności.

Pierwsza Wojewódzka Debata o Ocenianiu, którą przeprowadziliśmy w Olsztynie za nami. Nie byłoby jej, gdyby nie relacje i przyjaciele, z którymi udało się zrealizować to przedsięwzięcie planowane od pół roku.

PODZIĘKOWANIA

Dziękujemy Warmińsko-Mazurskiemu Kuratorowi Oświaty za docenienie wagi problemu poddanego dyskusji i objęcie debaty honorowym patronatem. Szczególnie dziękujemy Ewie Nosowicz za profesjonalizm, uśmiech i czas, który poświęciła na przygotowanie debaty, rozmowy i dopinanie szczegółów oraz zaangażowanie Klubu Aktywnego Dyrektora przy WMODN do uczestnictwa w debacie.

Dziękujemy dyrekcji Warmińsko – Mazurskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Olsztynie za pomoc i wsparcie w organizacji debaty. Jesteśmy wdzięczni władzom Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie za możliwość przeprowadzenia debaty w sprzyjającej i godnej przestrzeni Centrum Ekspozycyjnego Stara Kotłownia. Składamy podziękowania wszystkim ekspertom za inspirujące wypowiedzi i uczestnikom spotkania za aktywny udział.

Cieszymy się i jesteśmy wdzięczni przedstawicielom mediów, którzy aktywnie włączyli się w rozpoczęcie społecznej dyskusji o ocenianiu, publikując obszerne informacje na temat debaty. Dziękujemy! Dzięki Wam mamy moc, wiedząc, że podjęte przez nas działanie jest potrzebne.