Debata Poznań 06.06.2023 r.

W dniu 6 czerwca 2023, w auli Wydziału Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu odbyła się ostatnia w naszym projekcie „Szkoła bez ocen”, realizowana w ramach programu „Aktywni obywatele”, finansowanego z Funduszy norweskich, Wojewódzka debata o ocenianiu.Przygotowaliśmy ją we współpracy z Uniwersytetem Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu. Patronat Honorowy nad debatą objął Wielkopolski Kurator Oświaty. Debatę otworzyła  prof. UAM dr hab. Kinga Kuszak, prodziekan WSE UAM, która podkreśliła rolę uczelni przygotowujących nauczycieli do pracy w szkołach. To oni bowiem będą kształtowali systemy oceniania uczniów w polskich szkołach.

Wykład wstępny, którym tradycyjnie rozpoczynamy nasze debaty wygłosiła Prof. UAM dr hab. Sylwia Jaskulska. Poruszyła temat oceny zachowania jako kłopotliwego elementu rzeczywistości szkoły. W czasie wykładu przedstawiła wybrane elementy zapisów  statutów szkolnych dotyczących zachowania, które prowadzą do absurdalnych rozwiązań dotyczących poszczególnych uczniów, wywołując skutki, które z dobrym zachowaniem nie mają nic wspólnego.

Kolejnym punktem spotkania było przedstawienie przez Jarosława Durszewicza zapisów prawa oświatowego dotyczących zachowania i zwrócenie uwagi uczestników na cele oceniania rolę oceniania bieżącego. W czasie każdej z debat przedstawiamy lokalne przykłady dobrych praktyk.

Do Poznania zaprosiliśmy Magdalenę Grzeszkiewicz-Brzęcką – nauczycielkę języka polskiego w  Szkole Podstawowej nr 15 im.Polskich Olimpijczyków w Koninie oraz Ewę Madanowską- dyrektorkę Szkoły Podstawowej w Wierzonce Gmina Swarzędz. Magda Grzeszkiewicz-Brzęcka opowiedziała o swoich doświadczeniach w pracy bez stopni i bez podręczników podkreślając wagę relacji, komunikacji bez przemocy i indywidualnego podejścia do każdego dziecka.

Ewa Madanowska pokazała swoją szkołę, jako placówkę w drodze do szkoły bez stopni i podkreśliła, że jest to dobra droga w podnoszeniu efektywności kształcenia oraz budowania dobrych relacji w szkole. Następnie Justyna Durszewicz przedstawiła relację z wizyty studyjnej w szkołach w Bergen, które pracują bez stopni.

 

Przerwa kawowa była okazją do wymiany doświadczeń, nawiązywania znajomości i budowania relacji.

Po przerwie, zaproszeni do panelu eksperci:

dr Łukasz Srokowski – twórca grupy edukacyjnej NAVIGO;

dr Marta Grześko – Nyczka, Instytut Pedagogiczny Akademii Nauk Stosowanych im. Jana Amosa Komeńskiego w Lesznie;

Wiesława Mitulska – nauczycielka, edukatorka, ekspertka;

Anna Weronika Grala – nauczycielka języka polskiego oraz doradczyni metodyczna nauczycieli języka polskiego;

Galeria