Projekt Szkoła bez ocen

Projekt finansowany z funduszy norweskich w programie Aktywni Obywatele

Do czego dążymy?

JAKIEJ SZKOŁY CHCEMY?

Szkoła, w której zaciekawiony przez nauczyciela uczeń dopytuje o dodatkową literaturę i inne źródła wiedzy aby zgłębiać interesujące go zagadnienia. Szkoła, w której uczeń współpracuje z innymi, budując relacje i ucząc się współdziałania. Szkoła, w której nauczyciel inicjuje proces uczenia, angażując się aktywnie w 20% lekcji, by pozostałe 80% poświęcić obserwowaniu uczniów i udzielaniu im informacji zwrotnej, prowadząc ich przez proces uczenia się.

Szkoła, w której nauczyciel buduje zajęcia wokół wątpliwości i pytań, umożliwiając uczniom dokonywanie analizy i syntezy oraz pozwalając na wyciągania samodzielnych wniosków. Szkoła, w której uczeń uczy się współpracy tworząc rozwiązania problemów. Szkoła, w której to uczeń szuka kierunków rozwoju, a nauczyciel może zrezygnować z oceny cyfrowej na rzecz rzeczowej, życzliwej informacji zwrotnej, skupionej wokół mocnych stron ucznia i sugerującej, co może poprawić, by zrealizować wcześniej postawione cele.

CELE PROJEKTU

Pokazanie negatywnego wpływu oceniania

Chcemy pokazać anachroniczność oceniania, jego negatywny wpływ na motywację wewnętrzną i skuteczność procesu uczenia się.

Zaproponowanie nowej formuły szkoły

Chcemy zaproponować nową, choć znaną od lat formułę szkoły, która za pomocą informacji zwrotnej i budowanych relacji wspiera w rozwoju uczniów, a jednocześnie wzmacnia ich motywację wewnętrzna i efektywnie kształtuje kompetencje, które będą budowały nasze społeczeństwo i jego potencjał.

Zwrócenie uwagi na niezgodność oceny cyfrowej z zapisami prawa oświatowego

Szczególną uwagę chcemy zwrócić na powszechne stosowanie oceny cyfrowej jako oceny bieżącej w szkole, co nie jest zgodne z duchem i zapisami prawa oświatowego. Będziemy wspierać nasze argumenty wynikami badań oraz literaturą naukową. Podejmiemy próbę wprowadzenia ładu prawnego do wewnątrzszkolnych systemów oceniania. W tym celu będziemy czytać zapisy statutowe szkół i wskażemy fragmenty, które można zmienić i dostosować do obowiązujących przepisów prawa.

ODBIORCY PROJEKTU

UCZNIOWIE

Projekt nasz adresujemy głównie do uczniów w trosce o ich dobrostan oraz efektywność organizowanego w szkole procesu uczenia się.

NAUCZYCIELE
I DYREKTORZY
SZKÓŁ

Naszymi odbiorcami będą również nauczyciele i dyrektorzy szkół, ponieważ chcemy ich wesprzeć w rozwiązaniu wielu dylematów związanych z ocenianiem.

RODZICE

W projekcie chcemy usłyszeć głos rodziców, ale też pomóc im w rozproszeniu wątpliwości co do rezygnacji z oceny cyfrowej na rzecz innych sposobów informowania o postępach i rozwoju ich dziecka i pokazać, że jest to lepszy sposób na jego rozwój i poczucie bezpieczeństwa oraz zdrowia psychicznego.

"Weź mnie doceń, a nie oceń"

to hasło z którym ruszamy w Polskę

CO NAS NIEPOKOI?

Powszechność stosowania w polskich szkołach oceny bieżącej w formie oceny cyfrowej powoduje, że uwaga uczniów, rodziców i nauczycieli skupia się na ocenie, wyniku i egzaminie.

Nie sprzyja to braniu odpowiedzialności uczniów za swoje uczenie się. Zwykle uczeń bierze udział w lekcjach, realizując schemat: rozdział – dział – sprawdzian – ocena. Po zakończonych lekcjach odrabia zadanie domowe. Przeważnie nie ma czasu na rozwijanie swoich pasji i zainteresowań, skupiając się na zapamiętywaniu treści określonych przez
nauczycieli poszczególnych przedmiotów i odtwarzając je w czasie zbyt częstych form sprawdzania wiadomości. W szkole uczeń funkcjonuje od sprawdzianu do sprawdzianu,
kolekcjonując oceny i wyliczając średnią. Tak można wykształcić tylko „odtwarzaczy” wiedzy.

Taki uczeń nie nabędzie kompetencji, które pomogą mu osiągnąć sukces w przyszłości. Szkoła w ten sposób zorganizowana nie realizuje celów kształcenia, które zawarte są w podstawie programowej, tylko skupia się na treściach tam opisanych dla poszczególnych przedmiotów. W naszym przekonaniu odpowiada za to najczęściej ocenianie cyfrowe, a lekarstwem jest zgodne z zapisami prawa oświatowego udzielanie przez nauczycieli informacji zwrotnej, która pomoże w uczeniu się.

Z czego wynikają powyższe problemy?

Niewątpliwie z utrwalonych schematów oceniania funkcjonujących wśród nauczycieli i rodziców uczniów, a także łatwości stosowania oceny cyfrowej. Do tego przyczynia się również niewystarczająca wiedza wielu nauczycieli o motywacji wewnętrznej, jej roli w procesie uczenia się uczniów. Nie wszyscy rozumieją też wagę informacji zwrotnej i nie znają sposobów w jej udzielania.

SZCZEGÓŁOWE DZIAŁANIA PROJEKTU

1

Debaty wojewódzkie o ocenianiu

W okresie od marca 2022 do maja 2023 Zorganizowaliśmy 16 wojewódzkich debat o ocenianiu z udziałem przedstawicieli kuratoriów oświaty, uczelni wyższych, nauczycieli, dyrektorów szkół i rodziców. Do organizacji tych debat zaprosiliśmy tych, którzy w swoim województwie chcieliby rozmawiać o ocenianiu i nowoczesnej szkole. Do udziału w debatach zaprosimy wszystkich, którzy będą tym zainteresowani. Debata może odbyć się w stolicy województwa lub w miejscowości, w której determinacja do jej organizacji będzie największa, a możliwości logistyczne pozwolą to przedsięwzięcie zorganizować.

2

Debaty rozsiane w szkołach

Debaty wojewódzkie będą przyczynkiem do rozpoczęcia szerokiej dyskusji w zainteresowanych miastach, gminach i szkołach. W zgłoszonych jednostkach odbędą się lokalne debaty o ocenianiu w ramach naszego projektu, na podstawie przygotowanych przez nas materiałów.

3

Współpraca z miediami

Przy pomocy partnera medialnego Onet, zaprzyjaźnionych mediów i innych środków przekazu zainicjujemy i przez dwa lata prowadzić będziemy prowadzić dyskusje społeczna o ocenianiu. Na bieżąco, przy współpracy z lokalnymi mediami informować będziemy o wojewódzkich i lokalnych debatach, formułując wnioski z ich przebiegu.

4

Wizyta w Bergen

Dzięki współpracy z Gminą Bergen, już w lutym dwa tysiące dwudziestego drugiego roku zapoznaliśmy się z norweskim systemem edukacyjnym i tym, jak Norwegowie nie oceniają. Chcemy pokazać, w jaki sposób taki system funkcjonuje w odniesieniu do uczniów i jak rodzice uzyskują informacje o pracy swoich dzieci, a także jakimi metodami pracują nauczyciele bez stosowania ocen cyfrowych. Zaobserwowane doświadczenia i praktyki norweskie z nieoceniania proponujemy naszym polskim szkołom.

5

Konferencja inauguracyjna

1 grudnia 2021 roku odbyła się konferencja inauguracyjna projekt Szkoła bez ocen. Konferencje obejrzało do tej pory ok 4 tys osób. Przedstawiliśmy tam założenia projektu i przykłady dobrych praktyk w nieocenianiu ocena cyfrowa.

6

Cykliczne webinary

W trakcie 23 cyklicznych webinarów, które odbywają się na naszym profilu fb “zwinnaedukacja” oraz na youtube we wtorki o 20.00, pokazywać będziemy polskie doświadczenia w nieocenianiu. Będziemy prezentować rozwiązania całych szkół oraz pojedynczych nauczycieli pokazując dobre praktyki. Założyliśmy także grupę na fb “Szkoła bez ocen”.

7

Analiza statutów

Przeanalizujemy statuty 100 szkół, sprawdzając, czy ich systemy oceniania są zgodne z prawem oświatowym. Będziemy również wspierać placówki, które chcą odejść od systemu ocen cyfrowych i dostosować do tego swoje wewnętrzne przepisy.

8

Konferencja podsumowująca projekt

W czerwcu 2023 roku zorganizujemy konferencję podsumowująca projekt, gdzie pokazujemy dobre praktyki, podsumujemy wszystkie debaty o ocenianiu, zarówno wojewódzkie, jak i te lokalne. Pokażemy też, jakie norweskie rozwiązania proponujemy zaimplementować do naszej szkolnej rzeczywistości. Podsumujemy badania realizowane w trakcie projektu.

9

Rozpoczęcie szerokiej dyskusji

Debaty wojewódzkie będą przyczynkiem do rozpoczęcia szerokiej dyskusji w zainteresowanych miastach, gminach i szkołach. W zgłoszonych jednostkach odbędą się lokalne debaty o ocenianiu w ramach naszego projektu, na podstawie przygotowanych przez nas materiałów.

10

Przygotowanie rekomendacji do zmian w przepisach oświatowych

Na podstawie wniosków wynikających z przeprowadzonych debat i komentarzy z dyskusji w mediach i na forach społecznościowych przygotowujemy rekomendacje do zmian w przepisach oświatowych, które upraszcza i unowocześnia ten element rzeczywistości szkolnej i mamy nadzieję oświatowej w wymiarze całego systemu oświaty.