Debata Rzeszów 15.03.2023 r.
Kolejna Wojewódzka Debata o Ocenianiu „Weź mnie doceń, a nie oceń”, w ramach programu „Aktywni Obywatele” finansowanego z funduszy norweskich odbyła się w Rzeszowie. Swoje gościnne progi dla tego wydarzenia udostępnił Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, za co serdeczne podziękowania kierujemy do ks. Dyrektora Andrzeja Cyprysia. Aulę Instytutu do ostatniego miejsce wypełnili dyrektorzy, nauczyciele, rodzice zainteresowani dyskusją o ocenianiu.

Dziękujemy Krystynie Wróblewskiej, dyrektorowi Podkarpackiego Zespołu Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie za współpracę i zaangażowanie zespołu do współpracy przy organizacji debaty oraz merytoryczny wkład w jej przebieg. Szczególne słowa podziękowania kierujemy do Małgorzaty Rauch, Podkarpackiego Kuratora Oświaty za objęcie debaty patronatem oraz za słowa, które pozwoliły nadać kierunek dyskusji.

Jarosław Durszewicz nawiązał do przepisów prawa oświatowego wskazując na cele oceniania zawarte w prawie oświatowym i nawiązał do roli oceny bieżącej w procesie uczenia się uczniów. A ocena ta ma prowadzić ucznia przez ten proces. W wykładzie wprowadzającym dr Dorota Szumna i dr Mariusz Kalandyk z Podkarpackiego Centrum Edukacji Nauczycieli, mówili o ocenianiu dla uczenia się.

Nawiązywali do przyzwyczajeń nauczycieli, które determinują kształt lekcji i sposobu ich pracy, co niestety nie odpowiada potrzebom współczesności i wyzwaniom dzisiejszego świata. Nawiązywali do konfliktu paradygmatu behawiorystycznego, utrwalonego w strukturach polskiej szkoły w opozycji do paradygmatu konstruktywistycznego, według którego skonstruowane jest prawo oświatowe. Wystarczy tylko, albo aż – przestrzeganie tego prawa w projektowaniu i nadzorowaniu procesu uczenia się uczniów.

Dobre praktyki w organizowaniu uczenia się uczniów i stopniowej rezygnacji z ocen wyrażonych stopniem przedstawiły pani dyrektor Gabriela Wróbel ze Szkoły Podstawowej nr 10 w Krośnie (współorganizatorka debaty) oraz dyrektorka Szkoły Podstawowej w Mrzygłodzie Anna Tymoczko. To naprawdę dobre praktyki do wykorzystania w innych szkołach. Debata nie byłaby kompletna, gdyby nie możliwość rozmów przy kawie w czasie przerwy. Dziękujemy pani Alicji Furtak za pomoc w jej organizacji. Po przerwie Justyna Durszewicz zaprezentowała dobre praktyki z Norwegii.

Zasadnicza część debaty odbyła się w panelu eksperckim. Do dyskusji zaprosiliśmy Małgorzatę Nowińską-Zgurską – zastępcę dyrektora wydziału Jakości i Zarządzania Edukacją Kuratorium Oświaty w Rzeszowie; Elżbietę Rusinko – dyrektorkę Szkoły Podstawowej w Roźwienicy; Ulę Lizak – pedagoga; Elżbietę Komarnicką – nauczycielkę – konsultanta PCEN Rzeszów – Oddział w Przemyślu; Marcina Michalika – nauczyciela języka polskiego w Zespole Szkół w Podleszanach oraz Izę, Weronikę, Antoniego i Jakuba – uczniów I Liceum Ogólnokształcącego w Rzeszowie. Było energetycznie i dynamicznie a mikrofony przechodziły z rąk do rąk. Padły też mocne słowa o całkowitej niezgodności z prawem i zaprzeczające celom oceniania wag ocen i średnich ważonych, o tym, że stopnie powodują strach, kombinowanie, oszukiwanie oraz zamykają proces uczenia się uczniów.

Mówiono też o ocenie zachowania, która powinna zniknąć z naszej rzeczywistości, gdyż w obecnej formie powodują więcej szkód wychowawczych, bez żadnych korzyści, a w Europie funkcjonuje tylko w Polsce i na Białorusi. Ze strony uczniów padł też postulat likwidacji egzaminów w obecnej formie, gdyż powodują to, że skupiamy się tylko na wynikach, zaniedbując kształcenie kompetencji kluczowych, społecznych i zaburzając relacje.
Dziękujemy za tę dyskusję.
