Debata Szczecin 18.10.2022 r.

Wojewódzka Debata o Ocenianiu w Szczecinie zgromadziła dyrektorów, nauczycieli, rodziców i uczniów zainteresowanych tematem oceniania. Aula Zachodniopomorskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Szczecinie, który był jej współorganizatorem, wypełniła się po brzegi.

Debatę rozpoczęła Urszula Pańka, dyrektorka Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz Jarosław Durszewicz prezes Fundacji Szkoła bez ocen. Debatę zainicjował dr Przemysław Pieczyński- psycholog, który opierając się na doświadczeniu uczestników debaty, wprowadził ich w świat funkcjonowania mózgu i jego reakcji na szkolne stopnie. Podkreślał rolę relacji i konieczność wspierania młodych ludzi w drodze do sukcesu. Zwrócił uwagę na potrzebę rozwijania pasji i wykorzystania ich w organizowaniu procesu uczenia się uczniów.

Jarosław Durszewicz zwrócił uwagę zebranych na cele oceniania określone w prawie oświatowym. Mówił o tym, że ocenianie ma pomagać uczniom w uczeniu się i planowaniu swojego rozwoju i o tym, że ocena bieżąca musi być informacją zwrotną, która mówi uczniowi o tym, co zrobił dobrze, co należy poprawić i w którym kierunku ma się rozwijać. 

 

Następnie Justyna Durszewicz podzieliła się z zebranymi doświadczeniami z wizyty w norweskim Bergen, gdzie w szkołach nie stosuje się ocen wyrażanych stopniem, a ich rozwiązania mogą być implementowane do naszego systemu edukacji.

O swoich doświadczeniach w pracy bez stopni opowiedziała Wioletta Skowyra, dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 9 w Kołobrzegu oraz Łukasz Połuboczko wicedyrektor, którzy wskazywali na efekty pracy bez ocen cyfrowych. Podkreślali to, że uczniowie chętnie chodzą do szkoły, że nie boją się zadawania pytań, popełniania błędów, są nastawieni na współpracę i wzajemne udzielanie informacji zwrotnej. Zwrócili uwagę na to, że zwinny system zarządzania szkołą oraz odejście od ocen wyrażonych cyfrą spowodowało, że efekty pracy szkoły w zakresie chociażby matematyki z pierwszego na piąty stanin.

Kolejny przykład dobrej praktyki zaprezentowała Magdalena Bujakowska, dyrektorka Szkoły Podstawowej nr 2 w Świdwinie, w której zwraca się szczególną uwagę na aktywny proces uczenia się dzieci, pracę blokami, które pozwalają na łączenie różnych dziedzin życia, ułatwiając uczenie się. W tej szkole również rezygnuje się ze stopni na rzecz informacji zwrotnej.

Po przerwie kawowej, wzbogaconej wypiekami w wykonaniu uczniów szczecińskiego „Gastronomika” głos zabrali zaproszeni eksperci: Urszula Pańka dyrektorka Zachodniopomorskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Katarzyna Parszewska, starszy wizytator Kuratorium Oświaty w Szczecinie, Kinga Maciaszczyk – psycholożka, dyrektorka Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Szczecinie, Ewa Radanowicz – dyrektorka Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu Urzędu Gminy i Miasta w Goleniowie, dr Przemysław Pieczyński – psycholog, Weronika Dwojakowska – nauczycielka konsultantka ZCDN oraz uczennice IV LO w Szczecinie Lena Wieczorek i Gabriela Wojciechowska.

Pani wizytator wskazała na to, że prawo oświatowe umożliwia szkołom autonomiczne działania w zakresie oceniania i kształtowania procesu uczenia się, a także zwróciła uwagę na to, że realizacja podstawy, to nie przerabianie podręcznika. Uczennice IV LO zaprezentowały wyniki badań, które przeprowadziły w swojej szkole, gdzie większość uczniów opowiada się przeciwko ocenie cyfrowej.

Ewa Radanowicz podkreślała wagę relacji i pozytywnych interakcji determinujących życie szkoły. Warte podkreślenia jest to, że wiele osób z sali zabrało głos, dzieląc się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami w zakresie pracy bez ocen wyrażanych cyfrą.




Zainteresowanych poszczególnymi wypowiedziami ekspertów i osób, które zabrały głos w dyskusji, zachęcamy do obejrzenia relacji z debaty na stronie ZCDN w Szczecinie oraz na naszym profilu.