Debata Toruń 28.04.2022 r.

Aula Szkoły Podstawowej nr 14 w Toruniu wypełniła się po brzegi tak, że trzeba było dostawiać krzesła. Prawie 300 osób zebrało się, aby wziąć udział w kolejnej Wojewódzkiej debacie o ocenianiu. Spotkanie, które odbyło się pod patronatem Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty, zorganizowaliśmy w partnerstwie z Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Toruniu oraz Miejskim Ośrodkiem Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy.

Zgromadzonych uczestników debaty przywitała Maria Mazurkiewicz – Kujawsko – Pomorska Wicekurator Oświaty wraz z prezesem Fundacji Szkoła bez ocen Jarosławem Durszewiczem. Po przedstawieniu przez Justynę Cholewińską założeń projektu, głos zabrał prof. dr hab. Roman Leppert Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy w wykładzie „Oceny, stopnie…i co z tego wynika” . No właśnie, usłyszeliśmy w nim, że w zasadzie, dla rozwoju młodego człowieka to z tych stopni wiele nie wynika.

Wykład oraz przedstawienie przez Jarosława Durszewicza zapisów prawa oświatowego, było dla uczestników debaty inspiracją do podjęcia dyskusji w dalszej części spotkania. Do dyskusji tej argumentów dostarczyły również przykłady dobrej praktyki , którą przedstawiły Mariola Kędzierska i Zofia Przystup ze Szkoły Podstawowej nr 4 w Chełmnie oraz Justyna Cholewińska, która zaprezentowała efekty wizyty studyjnej w szkołach norweskich pracujących bez stopni.

Przygotowana przez zespół pracowników SP 14 w Toruniu przerwa kawowa była doskonałą okazją do wymiany myśli i doświadczeń pomiędzy uczestnikami debaty. Po przerwie w panelu dyskusyjnym zasiedli zaproszeni eksperci: Maria Mazurkiewicz Kujawsko-Pomorski Wicekurator Oświaty, dr Łukasz Kosiński – dyrektor MOEN Bydgoszcz, Uczniowie VI LO w Bydgoszczy, Teresa Ulanowska – nauczyciel, rodzic, doktorant UKW Bydgoszcz, Sławomir Żebrowski dyrektor KPCEN Toruń, Anna Kordowska – dyrektor SP 4 w Chełmnie.

Eksperci odnosili się do pytań, które stały się osią naszej dyskusji, jednak bardzo często odchodzili na boki, poruszając w zasadzie wszystkie kwestie dotyczące problemów edukacji. Zasiadający w panelu uczniowie mówili o swoich doświadczeniach z ciekawymi lub mniej ciekawymi lekcjami, które motywują lub zniechęcają do uczenia się. Podnieśli również problem presji rodziców na uzyskiwanie ocen, które powodują uczenie się dla ocen, co jak podkreślili, nie ma sensu – dodatkowo ilustrując to scenką odegraną przed zgromadzonymi, zyskując aplauz widowni.

Wszyscy jednym głosem podkreślali potrzebę relacji budujących zaufanie, zapewniających poczucie bezpieczeństwa. Odnosili się też do motywacji uczniów, której nie da się uruchomić poprzez kontrolę i permanentne ocenianie wszystkiego. Debata w Toruniu utwierdziła nas w przekonaniu, że dyskusja o ocenianiu jest niezwykle potrzebna.

Galeria